Jännitys kohoaa etusuoran alkaessa siintää edessä. Kellon sekuntiviisari tikittää kohti kello kuutta, ja kaikki alkavat kaivautua lähtökuoppiin. YKSI - paikalla on vain muutamia henkilöitä, aluksi vain Unicorn ja ruuti. KAKSI - Magnetie saapuu teatraalisesti paikalle, ja huomaa sinne saapuneen jo muitakin. AJA - Keskustelu viriää jälleen tuttuun tapaan, lähtö on päässyt hyvävoimaisena liikkeelle.

Keskustelua käydään tuttuun tapaan erinäisistä aiheista. Vessaharjahevoset ovat jo jääneet historiaan, joten pysymme hiukan vähemmän hervottomissa aiheissa, kuten aineistoaineen kirjoittamisessa. Hetkinen keskustellaan myös ravitallien lopettamisesta, josta viimeisimpänä kaatui Kiin Kartano. Henkilökohtaisesti minua surettaa, LuciDalla oli monia hienoja hevosia ja jotenkin ne vain olivat hienoja. Muita pillit pussiin pistäneitä on muun muassa Radical Trotters. Uusia talleja ei ole tullut sen kummemmin tilalle, etenkään sellaisia talleja, jotka olisivat hengissä pitempään, ja joita juuri tarvittaisiin. Tämä on aika huolestuttavaa, mutta toivotaan, että tämän vuoden lopetusuutiset olisivat tässä.

Sen lisäksi keskusteltiin hiukan sivujen koodaamisesta ja ääkkösongelmista (joka siis tarkoittaa suomen kielellä sitä ongelmaa, kun ä ja ö muuttuvat oudoksi sotkuksi). Tämä on aina vähän iänikuinen ongelma, koodaamisen voi oppia vain harjoittelemalla ja koodit muuttuvat joskus uudempien versioiden mukana. Toivon mukaan tämänkertainen ongelma saatiin ratkaistua.

Esille nousi myös "peitsareiden oma VRER" (tästä varsin osuvan hauskasta käsitteestä saamme kiittää muita kuin minua), joka on tulossa, älkää huoliko. Minulla vain on ollut kiireitä ja yllättäviä asioita hoidettavana, joten se viivästyi. Suunnitelmia on, ja osa on valmistakin mutta minä olen tässä asiassa vähän perfektionisti enkä ole tyytyväinen nyt saatuun kädenjälkeen. Myös raviponilaatuarvostelu on nyt minun harteillani, joten katsotaan miten homma lähtee pyörimään, etenkin kun minun pitää aluksi hankkia tuomareita ja ratkoa edellisen tilaisuuden (kesäkuun) tuloksetkin loppuun.

Myös ylenpalttinen Vista-kehu kuului jälleen ohjelmistoomme. En sano asiasta tämän enempää, jokainen tehkööt omat tulkintansa kehuistamme, kun yksi esimerkkilause alkaa "kiva kiva, miks vistan piti ruveta"-sanoilla.

Kasvattamisesta, hevosten myymisestä ja kilpailemisesta keskusteltiin myös hiukan tuttuun tapaan, ja pari hevosta vaihtoikin kotia ja raveista puheltiin jonkin verran. Suurkilpailuistakin vaihdettiin vielä pari sanaa, mutta niistä keskustellaan varmaan enemmän ensi vuonna.

Myös VRER:stä keskusteltiin hieman pääasiassa rankingin muodossa. Minä ilkeänä päättäjäjäsenenä menin omin luvin paljastamaan, että asialle kyllä tehdään jotain. En nyt tiedä, onko se rikos, mutta kuitenkin. VRER ei kuitenkaan panttaa suunnitelmiaan, ja tuskinpa minua nyt potkitaan pihalle epäluottamuslauseen johdosta. Vaikka mistäpä sitä tietää, maailma voi muuttua ja ihmisistä voi tulla kyklooppeja. Lasketaanko todennäköisyyksiä?

Kokonaisuudessaan aika hiljaista keskustelua, mutta paikalla vähintäänkin vilahtivat ainakin Hessi, Tierra, ruuti, Kim, Pokeri sekä Unicorn. Minua lienee turha mainita, vain yhden chatin olen jättänyt välistä. Vakiporukaksikin voisi jo osaa meistä sanoa: me emme lähde kulumallakaan.

Jos joskus lopettaisinkin virtuaalihevostelun, tulisi näitä chatteja varmasti ikävä. Rauhallista, mielenkiintoista ja värikästä keskustelua ei joka paikasta joka päivä saa.