Kuten olette mahdollisesti huomanneet, minä olen aina tunkemassa pääni kaikkeen mahdolliseen. Tai oikeastaan minun pääni vilisee typeriä (joskus harvoin jopa hiukan vähemmän typeriä) ideoita, ja jos hyvä tuuri sattuu, minua myös yllytetään. Hevostalli.netissä ravihevoskeskustelussa (Ravihevoset # 10) keskusteltiin peitsareista ja peitsarien tilanteesta ja onneksi/ikävä kyllä Shavo sattui mainitsemaan asian, jota olen joskus itsekin miettinyt: "Mietin että olisko järkeä jos peitsareille pistäis oman järjestön, vaikka VRER:n alaiseksi vaan, rankingit ja omat kisakalenterit niin olis niillekii lähtöjä 30kpl/kk :D
Mutta toi oli vaan mun typerä idea josta kukaan muu ei tykkää XDD"

Minun aiempi pessimistinen ajatteluni asiasta muuttui hetikohta ajateltuani asiaa vielä syvemmältä.
Samankaltainen idea oli kyllä pyörinyt mielessäni, mutta silloin arvelin, että tulisikohan tuosta mitään ja olin jättänyt sen hautumaan taka-alalle. Ei kuitenkaan tarvita kuin ripaus Shavon tekstiä, niin aiemmin ideoimani asiat palasivat heti mieleeni. Ja ikävä kyllä siinä käy aina hassusti ainakin muiden kannalta. Jonkin sortin peitsariyhdistys on siis luvassa.

Tällä hetkellä olen kuitenkin asian suhteen varsin mietteliäs. Haluan, että järjestö/kannatusyhdistys (tai millä nimellä se tuleekaan kulkemaan) on oikeasti hyödyllinen. Sen tehtävä on ajaa peitsarien asiaa, joten sen on sisällettävä tarpeellista tietoa, mutta sen on myös oltava selkeä ja helppo ymmärtää. Ja tietysti mukaan tulevat myös itse järjestön tarjoamat peitsarilähdöt - tarkoitushan on ajaa peitsareiden asiaa. Muutama kilpailusarjakin on luvassa. Mietin myös, olisiko esimerkiksi kolmiportainen etenemissarja liian säännösteltyä (se tosin vaikuttaisi peitsariraveissa käytännössä maksimissaan kolmen lähdön verran ja muut voitaisiin pitää sarjavapaina)?

Idea olisi siis varsin simppeli. Ensimmäiseksi olisi aloittelijasarja, johon siis mukaan pääsisivät aloittelevat peitsaajat. Tietyn, vielä harkinnassa olevan rajan saavutettuaan (tai jonkinlaisten pikaisen nousun mahdollistavien lähtöjen kautta) peitsari pääsisi keskitasolle. Keskitaso voisi tosin myös olla hiukan porrastettu (kyllä, tämä alkaa kuulostaa uhkaavasti VRL:n jaosten porrastetuilta tai LJ:n tasojärjestelmältä) ja parhaimmat pääsisivät korkeimmalle tasolle kilpailemaan.

Jokaiselle sarjatyypille järjestettäisiin tietyin väliajoin lähtöjä, jotka mahdollistaisivat hevosen pikaisemman pääsyn seuraavalle tasolle, ja viimeisellä tasolla olisi tietysti suurempirahaisia arvolähtöjä. Lisäksi ne, jotka eivät haluaisi osallistua näihin kolmeen sarjaan, saisivat tietenkin omat sarjansa. En halua pakottaa ketään kilpailemaan aiemmin mainittujen kolmen sarjan pakottamana, mutta haluan antaa myös realistisille ihmisille mahdollisuuden kilpailla haluamallaan tavalla.

Tämä näin vihjeenä ja kehitysideoiden antamismahdollisuutena minua fiksummille.